In dit Q en A overzicht hebben we de meest gestelde vragen opgenomen over de ontwikkelingen inzake het Coronavirus.
Laatst bijgewerkt 19 maart 2021 - 16:00
A: Dit is afhankelijk per land, zelfs per regio. Klik hier voor de meest recente informatie op de website van Buitenlandse Zaken.
A: Reisbureau Nova hanteert als ANVR lid de ANVR voorwaarden. Wij zullen indien een ANVR advies negatief is voor de periode dat uw op reis zou moeten gaan uw reis gaan annuleren.
Er is een ernstige crisissituatie ontstaan rond het zogenaamde Corona virus (Covid-19 virus) als gevolg waarvan de reisbranche wordt geconfronteerd met een groot aantal annuleringen en de verplichting aan reizigers de vooruitbetaalde reissommen terug te betalen. Een en ander kan tot cashflow problemen in de reisbranche leiden. Aan reizigers wordt daarom door reisondernemingen gevraagd om de reis om te boeken of om een voucher te accepteren voor een reis op een later tijdstip (we noemen dit gemakshalve 'Corona-voucher'). De garantieregeling van SGR sluit waardebonnen en reischeques die niet hebben geleid tot een boeking met een deelnemer-reisonderneming uit van vergoeding. Er is in deze crisissituatie aanleiding om te bepalen dat tijdelijk en onder na te melden aanvullende voorwaarden een Corona-voucher wel voor vergoeding in aanmerking kan komen, teneinde het consumentenvertrouwen in deze vorm van compensatie voor de annulering van een reis te versterken. Het bestuur van SGR besluit daarom als volgt:
SGR Voorwaarden en bepalingen:
1. Met ingang van 16 maart 2020 beschouwt SGR door aan SGR deelnemende reisorganisatoren uitgegeven vouchers als vallende onder de dekking van SGR in de zin van artikel 3 van de SGR garantieregeling met inachtneming van punt 2 t/m 10 van dit besluit.
2. De waarde van de voucher kan niet meer zijn dan de (aan)betaling die gedaan is op de reis die geannuleerd is vanwege het Corona virus en welke reis oorspronkelijk ook onder de garantie van SGR viel.
3. De voucher dient een expliciete geldigheidsduur te bevatten van maximaal een (1) jaar na datum van uitgifte en is alleen inwisselbaar voor reizen van de reisorganisator die de vouchers ook uitgeeft. (Bijv. een TUI Corona-voucher mag alleen voor een nieuwe TUI reis gebruikt worden.)
4. De SGR deelnemer (reisorganisator) dient als deze reisorganisator een voucher in eigen “look & feel” uitgeven, in ieder geval de volledige inhoud van het SGR besluit daarin terug te laten komen.
5. Op de voucher die een reisorganisator uitgeeft dient de vermelde waarde gelijk te zijn aan het bedrag dat de consument al dan niet via de doorverkoper/handelaar heeft betaald aan de organisator (de “consumentenprijs“).
6. Dit besluit heeft een tijdelijk karakter en vervalt op 1 juni 2020 ten aanzien van de uitgifte van Corona-vouchers met garantie van SGR, onverminderd de mogelijkheid dat het bestuur na goedkeuring van de Raad van Toezicht deze termijn kan verlengen.
Het bestuur van SGR heeft op 4 augustus 2020 het besluit genomen om ook SGR Garantie te bieden op reizen die na 16 maart 2020 zijn geboekt en als gevolg van Covid-19 moeten worden geannuleerd. De garantie op vouchers wordt verlengd tot en met 31 december 2020.
SGR Corona Voucher reisorganisator:
Als je een reis hebt geboekt bij Reisbureau Nova met maar één reisorganisator (bijv. TUI of Sunair) dan verstrekt deze reisorganisatie ook het Corona-voucher. Wij informeren je hierover dan bij ontvangst. Het ontvangen Corona-voucher bewaren wij voor je in onze digitale kluis. Wij sturen je hiervoor dan een bevestiging.
A: De waarde van betaling die u hebt gedaan voor uw reis wordt onder voorwaarden van de reisorganisatie omgezet in een voucher. Hiermee behoudt u de waarde van wat u al betaald hebt. Dit bedrag kan u dan tot een jaar na afgifte inwisselen bij het boeken van uw nieuwe reis. De terugreisdatum moet uiterlijk 31 december 2021 hebben plaatsgevonden.
A: Ja dat kan, dit is ook afhankelijk van de bepalingen van de reisorganisatie. Wij zullen met de klanten die komende tijd vertrekken hiervoor contact opnemen. Als u al eerder vragen hebt kunt u ons ook bellen. Het corana-voucher kan alleen ingeleverd worden bij de reisorganisatie die het afgeeft of bij de reisorganisatie die vermeldt wordt op het voucher.
A: Nee, Corona-vouchers worden uitgegeven onder dekking van het SGR. Onder de SGR bepalingen vallen geen los geboekte vluchten. Bijna alle airlines bieden nu wel de mogelijkheid om zonder kosten tot maximaal een jaar om te boeken naar andere datum. Ook geven airlines, waaronder bijv. KLM een waardevoucher af. Je kunt dan een andere vliegreis bij KLM boeken tegen de waarde van dit voucher. Deze mogelijkheden verschillen wel per airline, het best neemt u hiervoor even contact met ons op.
A: Of kosten van annuleren of omboeken gedekt zijn, hangt af van het type verzekering. In de meeste gevallen echter zijn deze kosten niet te verhalen op uw annuleringsverzekering.
A: Dat kan ook. Hieronder kort de procedure hiervoor, heeft u vragen, of wilt u dit graag overleggen, bel (020-6684088) of mail ons (info@nova-tours.nl).
- We zetten uw boeking en de al gedane betaling om naar een nieuwe reisdatum in 2021. Hiervoor worden eenmalig omboekingskosten a € 50,00 berekend.
- Het reisschema komt te vervallen en we zetten dit om naar het nieuwe reisschema in 2021
- Wij sturen u het nieuwe reisschema en factuur/bevestiging van uw aangepaste reservering.
- Mocht het aan de orde zijn; Meerkosten als gevolg van deze omboeking, bijv. omboekingskosten van lokale leveranciers, berekenen wij uiteraard door. Minderkosten als gevolg van deze omboeking, worden in mindering gebracht. Als uw tickets al afgegeven zijn komen hiervoor ook extra omboekingskosten bij.
- Op deze reis blijven gewoon de standaard ANVR reisvoorwaarden en de aanvullende Reisbureau Nova aanvullende voorwaarden van toepassing. De aanpassingen van het reisschema of datum naar 2021 vallen hier binnen.
- Belangrijk; uw (aan)betaling blijft vallen onder de dekking van het SGR.